עמוד הבית מאמרים האם אתם רגישים לגלוטן או שלמעשה אתם רגישים לפרוקטן?

האם אתם רגישים לגלוטן או שלמעשה אתם רגישים לפרוקטן?

אם יש לכם תסמינים שונים לאחר אכילת דברי לחם ומאפה אך אינכם חולים במחלת הצליאק, יתכן והרגישות שלכם היא לא לגלוטן אלא לפרוקטן!
במחקר שהתבצע בנורווגיה לפני כמה שנים, נמצא כי חשיפה לסוכר פרוקטן (FRUCTAN) גרמה לסימפטומים חמורים יותר אצל נבדקים עם רגישות לגלוטן שאינה על רקע מחלת צליאק.

מה ההבדל בין צליאק לאי סבילות לגלוטן?

גלוטן הוא חלבון שנמצא במזונות מבוססי חיטה כמו לחם, דגני בוקר, פסטה ועוד.
מחלת הצליאקה היא 
מחלה אוטואימונית הנובעת מרגישות לחלבון הגלוטן.
כאשר חולי צליאק צורכים מזון שמכיל גלוטן, 
תאי מערכת החיסון שלהם תוקפים את תאי המעי וגורמים בכך להפרעה בספיגת מזון.
אם חולי צליאק לא נזהרים לא לבוא במגע עם גלוטן הם עלולים לחוות תסמינים קשים ולסיבוכים קליניים שונים. 

לעומתם ישנם אנשים שאינם מאובחנים עם מחלקת הצליאק ועדיין מדווחים על סימפטומים דומים (אך פחות חמורים) לאלו של מחלת הצליאקה לאחר צריכה של גלוטן.
אנשים אלו לרוב חושבים או מאובחנים ככאלו עם אי סבילות לגלוטן ועליהם להיות על תזונה נטולת גלוטן.

במחקר שהתבצע בנורווגיה ניסו לבודד את השפעת הגלוטן והפרוקטן בחולים המדווחים על רגישות לגלוטן שאינה צליאק.

מה זה פרוקטן ומהי אי סבילות לפרוקטן?

פרוקטנים הם סוג של פחמימות בעלות שרשרת קצרה אשר מצויים במזונות כמו:
דגנים: חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין, קוסוקס, בורגול…
ירקות: ארטישוק, סלק, אספרגוס, שום, בצל, שומר…
פירות: אפרסק, אבטיח, שזיף, אפרסמון, נקטרינה…
פיצוחים וקטניות: פיסטוקים, פולי סויה, שעועית, אפונה יבשה…
*שימו לב, רשימה זו היא חלקית בלבד.

מזונות עשירים בפרוקטנים עלולים לגרום לתסמיני עיכול לא נעימים עבור אנשים שיש להם אי סבילות לפרוקטן, במיוחד לאלה עם תסמונת המעי הרגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD).

תוצאות המחקר

במחקר נבדקו 59 אנשים שאינם חולים במחלת הצליאק אך כן דיווחו על תסמינים דומים לצליאק בעקבות מזון שמכיל גלוטן.
במהלך המחקר, הנבדקים נחשפו בכל שבוע למרכיב אחר.
בשבוע אחד הם התבקשו לאכול כל יום חטיפי בריאות שהכילו גלוטן.
בשבוע שני הם התבקשו לאכול כל יום חטיפי בריאות שהכילו גלוטן.
בשבוע השלישי הם התבקשו לאכול כל יום חטיפי בריאות שלא הכילו גלוטן ולא פרוקטן.
כל חטיפי הבריאות היו זהים בנראות שלהם כדי שהחולים לא יוכלו להבחין בהבדל.

בין כל שבוע הנבדקים היו על דיאטה נטולת גלוטן למשך שבעה ימים לפני שהתחילו את שבוע הניסיון הבא.
על כל הנבדקים היה לדווח על תסימינים שונים שחוו במהלך השבוע ועל רמתם השונה.
החוקרים מצאו כי הסימפטומים החומרים ביותר (שמזכירים סימפטומים של מעי רגיז) היו בעת חשיפה לפרוקטן.

ממצאי המחקר תומכים ברעיון שפרוקטנים המצוים בחיטה הם הגורם לתסמיני עיכול ולא לגלוטן.

תוצאות המחקר עוזרות להבין מדוע התגלו תסמינים דומים למחלת הצליאק אצל אנשים שלא מאובחנים עם צליאק.


רשימת קניות לדיאטת הFODMAP

רוצים לקבל את רשימת המצרכים 
שתעזור לכם בכל קניה בסופר?

הירשמו לניוזלטר וקבלו את הרשימה ישירות למייל!